persoonlijke groei en ontwikkeling

Self improvement

De meesten van ons kennen wel een gezegde dat als volgt gaat: “De enige keer dat je je slechtste ik ziet, is in de spiegel.” We denken allemaal graag aan onze beste ik, of onze gelukkige beste ik, maar er bestaat niet zoiets als een perfecte beste ik.

Hoe vaak heb je nagedacht over wat het is dat je wilt of wat het is dat je echt nodig hebt om een vervuld, gelukkig en vredig leven te leiden? De meesten van ons zijn meer bezig met wat we zien als ons… beste zelf…. dan wat ons echte zelf is. Als we de vorm hebben van een mooie glimlach die anderen veel over je zegt, realiseren we ons automatisch dat anderen ons op een niet positieve manier zien. Dat is het leven.

Zoals het gezegde luidt: in werkelijkheid zien we alleen wat we bereid zijn te zien of te verwelkomen, al naar gelang het geval. Een van de beloningen van het schrijven en spreken over dit onderwerp is dat populariteit en succes mensen motiveert om je te volgen.

Wij zien de schoonheid van de stilte niet, maar tussen het lawaai van een drukke omgeving en de rustgevende tonen van een stille liefkozing, krijgen wij de gelegenheid ons te vermengen met een harmonieuze klank. Door de geest tot rust te brengen en stil te worden, kan dit proces op een biddende en kalme manier worden bereikt.

Om vriendelijker te worden ten opzichte van het moment, slaagt men erin zich te versmelten met de personen en mogelijkheden die zich om hem heen bevinden. Om deze houding te bereiken moet men het lawaai dat zich van hem meester maakt, verminderen of elimineren en het geklets dat vaak in de eigen geest aanwezig is, uitbannen. Ook, als men altijd bezig is met activiteiten en toch niet luistert, is er een wanverhouding tussen wat hier en nu is en wat nog wacht om gezien of benut te worden.

Deze innerlijke waarneming van kalmte en ontspanning functioneert in feite samen. Zowel het lichaam als de geest krijgen energie in de resulterende ontspanning, waardoor in de psyche het noodzakelijke platform wordt gecreëerd dat ons in staat stelt waar te nemen wat er volgt. Het is echter uiterst belangrijk op te merken dat onnodige gedachten of juiste daden er niet voor zorgen dat men zich prettig voelt op plaatsen waar de ademhaling langzaam en diep is. Als we niet de tijd hebben genomen om de geest te verrijken door de ervaring van iemand anders, die bereid is te komen delen hoe zijn leven een geschenk is voor miljoenen andere mensen over de hele wereld, is gebrek aan waarneming en dientengevolge gebrek aan kracht en zelfvertrouwen en de daarmee gepaard gaande gevoelens van innerlijke stress en angst het gevolg. Dit gebrek wordt veroorzaakt door een gebrek aan zelfopvoeding. Dit innerlijk gevoel van drukte kan worden vergroot of verkleind in dezelfde mate als men leert zichzelf te negeren. Deze punten zijn belangrijk voor de persoonlijke groei en ontwikkeling.

Wij zijn hier en wij hebben een geweldige kans om te leren van de natuur en ook van de minder fortuinlijke mensen over de hele wereld. We kunnen ons nooit beperken tot een bepaalde limiet. De ontdekking en het proces om te leren hoe we hiërarchisch kunnen zijn in onze dagelijkse routines in plaats van reactief te zijn en de taken bij de hand elke keer zo goed mogelijk te volbrengen, opent vele kleine mogelijkheden van zelfsturing in het leven.

Meditatie cursus
Coach Hilversum