Een holistische benadering van gezondheid

Voedingscoach GoesIn een holistische benadering is de heersende mentaliteit dat we allemaal hulp nodig hebben. Hulp is het sleutelwoord. Als je geen hulp hebt, verlies je de richting. Je raakt de weg kwijt. Dat is wat er met ons gebeurde toen we onze moeders thuis achterlieten. We wisten niet hoe we onafhankelijk moesten zijn. Er waren fundamentele niveaus die we niet kenden. In de jaren sinds we onze moeder verlieten, hebben we sommige aspecten van gezond leven op onszelf geleerd.

Maar dat is niet genoeg. We hebben nog steeds hulp nodig. Dat is wat voedingsdeskundigen doen. Ze leerden het van moeders en vaders, ze leerden het van andere gezondheidswerkers en ze leerden het van klinische voedingsdeskundigen. Daarmee ontstond de behoefte om mensen in staat te stellen hun eigen gezondheidsproblemen in de hand te nemen. Vandaag, in januari 2011, zijn er veel onafhankelijke voedingsdeskundigen. Velen van hen zijn ook holistische beoefenaars. Velen van hen zijn huisartsen. Het zijn artsen die behandelingen toepassen die zijn afgeleid van de holistische benadering.

Eén zo iemand is Dr. John Peppers, een holist en doctor in de holistische en integratieve geneeskunde. Hij biedt een doctoraat aan in de integratieve geneeskunde.

Ik ben blij dat hij een boek heeft geschreven met de titel Gezonde voedingstherapie. Het is een snelle en informatieve lectuur. Het is ook, helaas, een beetje aan de moeilijke kant. Het heeft wel iets urgents over deadlines. Dit boek gaat niet alleen over voeding, het gaat ook over intelligentie, verslavingsherstel, relaties, time management, carrière prestaties en vele andere belangrijke onderwerpen.

Ik heb veel van zijn boek geleerd en het met plezier gelezen. Ik was getuige van een meesterplan. Het is een klinische benadering. Het werkt.

Deze doctor in de integratieve geneeskunde gebruikt zowel directe traditionele medische methoden als holistische methoden. Denk bij de medische methodes die hij gebruikt bijvoorbeeld aan acupunctuur, wat ook een onderdeel is van de holistische geneeskunde.

Hij heeft een zeer breed terwijl chiropractisch medisch systeem. Technisch gezien heeft hij een systeem voor de diagnose en behandeling van alles van het neurologische (neuralgische) tot het metabolische (geleiding). Toch gebruikt hij ook traditionele medische methoden.

Kun je gezonder worden?

Dr. Peppers legt uit dat het frambozenketonen zijn, een natuurlijke verbinding, die u drastisch kan helpen gezonder te worden – zonder het gebruik van synthetische, door de mens gemaakte chemicaliën, de manier waarop ze op het lichaam werken.

Kortom, hij gelooft dat wanneer je in een staat van evenwicht bent met je zenuwstelsel, je beter zult presteren en de slijtage van je lichaam niet zult voelen. Wanneer je door het gebruik van drugs en medicijnen aan het tobben bent, kunnen de bijwerkingen ervan je gezondheid schaden.

Voedingscoach Goes
Voedingsdeskundige Goes